SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nowa strona główna Gazeta.pl bez zaskoczeń, uporządkowana i czytelniejsza (opinie)

W nowej wersji strony głównej Gazeta.pl wprowadzono zmiany bardziej porządkujące treści, ułatwiające nawigację oraz uspójniające wygląd witryny na komputerach i urządzeniach mobilnych. Nie są to oczywiście rewolucyjne zmiany - komentują dla Wirtualnemedia.pl specjaliści z agencji interaktywnych.

Na nowej stronie głównej Gazeta.pl każda z sekcji tematycznych ma nagłówek w innym kolorze. Sekcje są podzielone na dwie części: z dużymi linkami zdjęciowymi (tzw. kafelkami) oraz listą linków tekstowych. Zachowano poprzednią kolejność działów tematycznych, natomiast powiększono rozmiar kafelków. Witryna w nowej wersji została definitywnie udostępniona w środę.

Katarzyna Jarzyna, zajmująca się UX w Gorilla Agency, zwraca uwagę, że zmieniły się też ikonki u góry strony głównej linkujące do takich usług jak poczta, forum czy blog. - W porównaniu ze starymi, pstrokatymi ikonami, łatwiej je rozczytać już na pierwszy rzut oka, nawet przy szybkim skanowaniu treści - ocenia.

- Poza tym po kliknięciu w tab „Wyborcza.pl” otwiera się full screenowe menu z działami i tematami artykułów. Jest to wygodne rozwiązanie w przypadku, gdy obszarów, do których linkujemy, jest dużo. Portal Gazeta.pl jest na to idealnym przykładem - opisuje Jarzyna. - Teraz, dzięki większej przestrzeni, lista jest czytelniejsza, można widoczniej wyodrębnić nagłówki i tematy. Dlatego łatwiej wybrać interesujący nas segment, a całość przedstawia się atrakcyjniej i lżej, niż wcześniejsze rozwiązanie - mniejsze, ciasne, a przez kolorystykę - toporne - ocenia.

Według Marcina Piwnickiego, założyciela i dyrektora kreatywnego w Kohe, na stronie głównej Gazeta.pl wprowadzono zmiany nierzucające się w oczy. - Po wejściu na nową Gazetę.pl ma się wrażenie, coś się zmieniło lecz ciężko od razu wskazać co tak na prawdę. Można, więc mówić raczej o odświeżeniu niż większej rewolucji. Zmiany na pierwszy rzut oka są niewielkie, natomiast istotne dla poprawienia czytelności strony i konsumpcji treści - komentuje.

- Przede wszystkim treści i elementy strony są bardziej uporządkowane i usystematyzowane. Poprawiono czytelność strony i wyróżniono bardziej nagłówki sekcji tematycznych, którym nadano również nowy kod kolorystyczny, choć poprzednie ich wyróżnienie również nie było najgorsze. Uporządkowano również nieznacznie przestrzeń reklamową, choć w dalszym ciągu można reklamę pomylić z newsem, co naturalnie nie jest bez celu, ale może irytować w codziennym przeglądzie informacji - opisuje Piwnicki.

Na stronie głównej zmieniła się też czcionka. - Zastosowano font Calibri - czytelny, a jednocześnie przyjemniejszy niż surowy Arial. Ciekawiej prezentuje się teraz zróżnicowana wielkość fontu w nagłówkach i treściach. Dodatkowe podbicie kolorem nagłówków „Wiadomości”, „Sport”, „Biznes i technologie”, itd., sprawia, że użytkownicy mogą lepiej zorientować się, w jakim dziale strony głównej aktualnie się znajdują - opisuje Katarzyna Jarzyna.

Jej zdaniem na plus wypada zmiana wyglądu kafelków. - Zmniejszono liczbę wariantów wielkości kafelków, przez co strona główna wydaje się bardziej symetryczna i uporządkowana. Dzięki temu jest mniej chaotycznie, a skanowanie treści jest łatwiejsze. Poszczególne kafelki zamknięto w ramki i zgodnie z trendem material designu podbito lekkim cieniowaniem. Wzmacnia to wizualnie klikalność kafelków i bardziej wyodrębnia je między sobą, więc ryzyko kliknięcia w nieinteresujący nas kafelek jest mniejsze - analizuje ekspertka z Gorilla Agency.

- Przemeblowaniu i zmniejszeniu uległy również moduły treści dodatkowych (pogoda, horoskop, repertuar kin i TV). Teraz znajdują się w prawej części strony, a nie jak wcześniej w głównym obszarze strony, między artykułami. Dzięki temu są mniej inwazyjne i mniej rozpraszają - dodaje.

Robert Sosnowski, CVO i partner w agencji Biuro Podróży Reklamy, ocenia, że strona główna Gazeta.pl nie wyróżnia się spośród innych witryn tego typu, przy czym jest poprawny i profesjonalnie zaprojektowany. - Duża ilość materiału, jaką ma do dyspozycji wydawca, jest przez niego dobrze wykorzystana. Całość treści jest nieźle podzielona na bloki tematyczne, a reklamy są w tę siatkę dobrze wkomponowane - analizuje.

- Gazeta.pl, którą lubię jako medium, i na laptopie i na platformie mobilnej wygląda poprawnie, ale i też całkiem ciekawie. Trudno liczyć na zaskoczenie w przypadku tak dużego wydawcy - wszystko opiera się teraz na siatce i kontencie. Jeśli chodzi o rozwiązanie webowe to Gazeta.pl nigdy nie miała jakiegoś specjalnego charakteru i tu niewiele się zmieniło - ocenia Sosnowski.

- Na pewno warto docenić coś co wydaje się już oczywiste, czyli uwspólnienie widoku desktopowego i mobilnego, tym bardziej, że coraz częściej zdarza nam się rozpoczynać czytania artykułu na jednym urządzeniu i kończyć na innym - dodaje Marcin Piwnicki.

- Podobno strona została lepiej opracowana i zoptymalizowana pod kątem szybkości ładowania, choć w przypadku stron informacyjnych są to już minimalne różnice. Twórcy deklarują, że nowa wersja strony w zależności od urządzenia ładuje się do ponad 50 proc. szybciej niż poprzednia, więc chociażby dla takiego wyniku warto było ją odświeżyć - ocenia dyrektor kreatywny w Kohe.

Według badania Gemius/PBI w sierpniu br. cały portal Gazeta.pl zanotował 10,24 mln realnych użytkowników, 227,71 mln odsłon oraz 9 minut i 3 sekundy średniego czasu korzystania przez odwiedzającego. Natomiast sama strona główna miała 2,28 mln użytkowników, 91,35 mln odsłon oraz godzinę, 19 minut i 34 sekundy średniego czasu korzystania.

Dołącz do dyskusji: Nowa strona główna Gazeta.pl bez zaskoczeń, uporządkowana i czytelniejsza (opinie)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nik
Po sprawdzeniu portalu "gazeta.pl" po długim czasie jego nieodwiedzania stwierdzam, że znów nadaje się do przeglądania. Choć i tak, jak w radiu Erewań, dobrze już było...
0 0
odpowiedź
User
kali
"Poza tym po kliknięciu w tab „Wyborcza.pl” otwiera się full screenowe menu z działami i tematami artykułów." - Pani Katarzyno, w strzałkę obok "wyborcza.pl" - klik w wyborcza.pl przenosi do sekcji wyborcza.pl :)
"Na stronie głównej zmieniła się też czcionka" - czcionka to w drukarni...
0 0
odpowiedź
User
Whysosocial
I znowu to samo! "Specjaliści" skupiają się na ocenie strony głównej zamiast widoku artykułu (grubo ponad 50 procent trafficu jest na strony artykułów, a nie na SG).

Nikt nic nie wspomina, nie komentuje, o rozwiązaniach mających zwiększyć kaloryczność odwiedzin (bounce rate, czas spędzony na stronie, art powiązane itp).
0 0
odpowiedź