Mniej na reklamy telekomów, samochodów, podróży i odzieży. W górę FMCG, handel, finanse i handel (raport za I poł. 2013)
W I połowie br. o ok. 10 proc. zmalały cennikowe wydatki na reklamy usług i produktów telekomunikacyjnych, motoryzacyjnych i odzieżowych, a o prawie 20 proc. - ofert turystycznych. Za to mocno wzrosły budżety reklamowe żywności i innych produktów FMCG, usług finansowych oraz handlowych.
Dane Kantar Media przygotowane dla portalu Wirtualnemedia.pl pokazują, że największym sektorem na polskim rynku reklamowym pozostaje farmacja. W I połowie br. cennikowe wydatki tek branży (bez uwzględnienia internetu) wyniosły 1,735 mld zł. To o 9,7 proc., czyli 153,9 mln zł, więcej niż rok wcześniej. Wzrost nastąpił, mimo że Aflofarm, największy reklamodawca farmaceutyczny - liderujący zresztą pod tym względem na całym rynku - obciął swoje inwestycje marketingowe w mediach o 74,3 mln zł (patrz link poniżej).
Wzrosły też cennikowe budżety sektorów żywnościowego i handlowego. Ten pierwszy przeznaczył na reklamy o 15 proc. (czyli 211 mln zł) więcej niż przed rokiem, a drugi - aż o 27,1 proc. (czyli 307,3 mln zł) więcej. Wśród głównych marketerów z pierwszej branży swoje wydatki znacząco zwiększyły Nestlé Polska i Unilever Polska, a z drugiej - Lidl Polska. Natomiast budżety na reklamy produktów do użytku domowego wzrosły w skali roku o 29,6 proc., czyli 66 mln zł.
>>> Lidl i Nestle zwiększyły wydatki reklamowe, mocno w dół Orange i T-Mobile, liderem Aflofarm (Top 10)
Za to cennikowe budżety sektora telekomunikacyjnego zmalały o 10,5 proc., czyli aż 157,9 mln zł. Tylko PTK Centertel (operator Orange) zmniejszył swoje wydatki w telewizji, radiu i prasie o 118,5 mln zł, a T-Mobile Polska - o 121 mln zł.
Dużo mniej niż rok wcześniej na reklamy przeznaczyły też firmy z branży motoryzacyjnej - o 12,2 proc., czyli 109,7 mln zł. Natomiast wydatki na reklamy podróży, hoteli i restauracji zmalały w skali roku o 17,2 proc. (czyli 58,1 mln zł), a na reklamy artykułów odzieżowych - o 8,5 proc. (24,4 mln zł).
Z kolei spore wzrosty cennikowych budżetów reklamowych zanotowały sektory kosmetyczny, finansowy oraz producenci napojów i alkoholi. Ta pierwsza branża przeznaczyła na reklamy o 11,4 proc. (czyli 112,2 mln zł) więcej niż przed rokiem, ta druga - o 14,5 proc. (127,2 mln zł) więcej, a ta trzecia - o 14,9 proc. (89,6 mln zł) więcej. Wydatki sektora finansowego opisywaliśmy po I kwartale br., osobno analizując działania banków (zobacz szczegóły) i ubezpieczycieli (więcej na ten temat).
Wydatki reklamowe poszczególnych branż |
||
(wydatki cennikowe, bez internetu, dane Kantar Media) |
||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VI.2013 |
I-VI.2012 |
Produkty farmaceutyczne, leki |
1 735 251 928 zł |
1 581 313 331 zł |
Żywność |
1 620 246 109 zł |
1 409 220 619 zł |
Handel |
1 440 828 400 zł |
1 133 519 461 zł |
Telekomunikacja |
1 341 678 980 zł |
1 499 599 205 zł |
Pozostałe |
1 120 923 098 zł |
1 065 795 707 zł |
Higiena i pielęgnacja |
1 095 393 283 zł |
983 208 724 zł |
Finanse |
1 005 726 610 zł |
878 559 967 zł |
Motoryzacja |
789 005 299 zł |
898 680 413 zł |
Napoje i alkohole |
732 348 041 zł |
642 747 488 zł |
Media, książki, CD I DVD |
704 255 670 zł |
672 903 142 zł |
Czas wolny |
468 649 576 zł |
464 470 926 zł |
Produkty do użytku domowego |
288 875 739 zł |
222 847 672 zł |
Podróże i turystyka, hotele i restauracje |
279 547 840 zł |
337 678 642 zł |
Odzież i dodatki |
262 107 312 zł |
286 477 018 zł |
Sprzęty domowe, meble i dekoracje |
259 452 809 zł |
237 174 113 zł |
Komputery i audio video |
155 973 967 zł |
150 339 773 zł |
Poza klasyfikacją |
2 004 944 zł |
3 860 153 zł |
wszyscy reklamodawcy |
13 302 269 605 zł |
12 468 396 354 zł |
Dołącz do dyskusji: Mniej na reklamy telekomów, samochodów, podróży i odzieży. W górę FMCG, handel, finanse i handel (raport za I poł. 2013)