SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

PBI Gemius: Interia.pl zmniejsza zasięg, zyskuje o2.pl

Grupa o2.pl wyprzedziła w lutym portal Interia.pl, który spadł z miejsca szóstego na siódme -wynika z badania Megapanel PBI/Gemius. - Te wyniki nie są dla mnie zaskoczeniem - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl, prezes Interia.pl Tomasz Jażdżyński.

Niekwestionowanym liderem rankingu witryn internetowych według zasięgu pozostaje serwis Google, a spośród portali horyzontalnych- Onet.pl. Trzecie miejsce zajmuje Nasza-klasa.pl, czwartą pozycję - Wirtualna Polska, a piątą - Allegro.pl - wynika z lutowych danych pochodzących z badania Megapanel PBI/Gemius, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Na szóstym miejscu znalazł się portal o2.pl, który w lutym br. wyprzedził o 0,5 pkt. proc. portal Interia.pl. Aktualny zasięg o2.pl to 48,55 proc., a Interia.pl - 48,03 proc.

Zdaniem prezesa Interia.pl jest to efekt działań portalu sprzed kilku lat. - Interia.pl nie miała nigdy szczęścia do strategii - tłumaczy Tomasz Jażdżyński. - Myślę jednak, że za jakiś czas uda nam się ponownie wyprzedzić o2.pl, niestety efekty naszej obecnej pracy będą widoczne dopiero za około 1,5 roku - przyznaje.

Jażdżyński zaznacza, że silnym konkurentem Interia.pl jest także Gazeta.pl, która prężnie się rozwija, a ma wynik jedynie o 0,5 pkt. proc. gorszy od Interia.pl.

- Ten ruch w rankingu zapowiadaliśmy od lat. Interia wymykała się nam bądź akwizycjami, bądź przyłączaniem witryn należących do koncernu prasowego Bauer - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Jacek Świderski, członek zarządu o2.pl. Natomiast Michał Brański dodaje, że aby utrzymać pozycję i systematycznie zwiększyć zasięg o2.pl pracuje obecnie nad kolejnymi 15 projektami, jednak zaznacza, że nie wszystkie pojawią się na rynku w tym roku.

- Nadal realizujemy długofalową strategię, która polega w dużym uproszczeniu na zasiedlaniu kolejnych segmentów rynku, domykając portfel naszych serwisów do pełnych 360 stopni tego, czego szukają ludzie - podkreśla Brański.

Zamiana miejscami o2.pl i Interia.pl to jedyne przetasowanie w pierwszej dziesiątce rankingu. O wiele więcej było ich w drugiej części zestawienia. Były dwa awanse: z miejsca 20. na 16. przeniósł się portal Money.pl, a z miejsca 18. na 17. - Grupa IDG. Znacznie więcej było spadków: Grupa Fotka.pl spadła z 13. na 14., Pf.pl z 14. na 15., dobreprogramy.pl - z 16. na 18., a MSN - z 17. na 20. Z zestawienia wypadły ceneo.pl i pkt.pl, a pojawiły się w nim: mozilla.com na 13. i gry.pl na 19.


Dla Wirtualnemedia.pl
Maciej Janiak
p.o. dyr. Departamentu Internet CR Media Consulting

Moim zdaniem zamiana pozycjami w rankingu na korzyść Grupy o2.pl jest spowodowany powszechną tendencją związaną z tabloidyzacją mediów. Internet niczym nie różni się w tym zakresie, by nie powiedzieć, że jest jeszcze bardziej podatny na te trendy. Grupa o2.pl jest bezwzględnie pierwszorzędnym tego przykładem. Pierwsi w kraju ten trend w internecie najpełniej wykorzystali. Ponadto w sposób wyjątkowo dobry i efektywny zbudowali serwisy, które na trwałe wpisały się w krajobraz polskiego internetu i stanowią Top of Mind dla użytkowników poszukujących nieskomplikowanego kontentu: Pudelek.pl, Wrzuta.pl, Smog.pl, Lansik.pl, etc.

Warto zauważyć, że inni zaczęli kopiować od o2.pl. Na tym tle nie należy zapominać o kwestii fundamentalnej: popularność portali horyzontalnych jako trend. Warto zwrócić uwagę, że to o2.pl pierwsze rozpoczęło w sposób naprawdę profesjonalny budować portal horyzontalny obudowany serwisami działającymi pod markami własnymi. Mają ich obecnie najwięcej i najefektywniej to wykorzystują, odwołując się obecnie już nie tylko do odbiorcy masowego, ale również bardziej wymagającego, stać ich na to, gdyż dobrze odrobili lekcje dla klientów masowych.

Idąc dalej warto też pamiętać, że grupa o2.pl jest bardzo konsekwentna w realizacji swoich pomysłów oraz nie boi się ryzyka. Objawia się to tym, że nie boją się próbować nowych rzeczy, ale również nie boją się w przypadku niepowodzenia projekty zamykać, a siły i środki przerzucać na kolejne np. LemonTV.
Reasumując Grupa o2.pl sukcesywnie, ale pomału, będzie powiększać przewagę nad Interia.pl. W przypadku Interia.pl nie mamy tak wyraźnych ruchów, które pokazują wzbogacanie oferty dla odbiorcy. Jest to portal vertykalny i jako taki, moim zdaniem, nie rozwija na tyle oferty, by jakoś szczególnie wyróżnić się na tle WP.pl czy Onet.pl również portali vertykalnych.


lp. nazwa zasięg użytkownicy (real users)
1 Google 85,58% 13 784 423
2 Onet.pl 61,18% 9 854 251
3 nasza-klasa.pl 57,31% 9 230 430
4 Wirtualna Polska 54,19% 8 728 910
5 Allegro.pl 49,63% 7 993 073
6 o2.pl 48,55% 7 819 919
7 INTERIA.PL 48,03% 7 735 751
8 Gazeta.pl 47,36% 7 627 919
9 youtube.com 44,54% 7 173 529
10 wikipedia.org 39,81% 6 411 731
11 Microsoft 31,53% 5 079 141
12 Grupa GG Network 28,43% 4 579 447
13 mozilla.com 26,08% 4 201 454
14 Grupa Fotka.pl 22,13% 3 564 322
15 pf.pl 19,00% 3 061 083
16 Money.pl 18,95% 3 052 709
17 Grupa IDG 18,77% 3 023 362
18 dobreprogramy.pl 18,73% 3 017 465
19 gry.pl 18,67% 3 007 079
20 MSN 18,36% 2 957 920



Ranking witryn według miesięcznej liczby odsłon

W rankingu witryn pod względem liczby odsłon nie nastąpiła żadna zmiana pozycji. Liderem w lutym br. była Nasza-klasa.pl z 11,9 mld odsłon. Drugie miejsce zajął portal Allegro.pl (4,7 mld), a trzecie - Google.pl (4,2 mld).

lp. nazwa liczba odsłon użytkownicy (real users)
1 nasza-klasa.pl 11 952 798 792 9 230 430
2 Allegro.pl 4 672 346 703 7 993 073
3 Google 4 217 146 764 13 784 423
4 Onet.pl 3 908 375 857 9 854 251
5 Wirtualna Polska 2 459 168 300 8 728 910
6 Grupa Fotka.pl 1 411 100 194 3 564 322
7 INTERIA.PL 1 240 078 858 7 735 751
8 o2.pl 1 226 955 396 7 819 919
9 youtube.com 1 134 146 347 7 173 529
10 travian.pl 1 010 379 388 2 381 325

Ranking witryn według miesięcznego czasu

lp. nazwa czas [godz] średni czas na użytkownika [godz:min:s] użytkownicy (real users)
1 nasza-klasa.pl 149 845 145,40 16:14:02 9 230 430
2 Google 96 433 738,80 06:59:45 13 784 423
3 Onet.pl 67 001 882,15 06:47:57 9 854 251
4 Wirtualna Polska 46 844 819,21 05:22:00 8 728 910
5 Allegro.pl 46 747 112,32 05:50:54 7 993 073
6 o2.pl 32 764 292,16 04:11:23 7 819 919
7 youtube.com 31 289 440,31 04:21:42 7 173 529
8 INTERIA.PL 28 758 439,33 03:43:03 7 735 751
9 Gazeta.pl 14 183 248,43 01:51:34 7 627 919
10 Grupa Fotka.pl 12 744 841,88 03:34:32 3 564 322
11 gry.pl 9 361 763,63 03:06:48 3 007 079
12 wyspagier.pl 6 561 248,55 03:46:30 1 738 036
13 Grupa GG Network 6 272 259,58 01:22:11 4 579 447
14 travian.pl 5 939 403,39 02:29:39 2 381 325
15 wikipedia.org 5 775 639,04 00:54:03 6 411 731
16 otoMoto 5 531 974,67 01:58:32 2 800 267
17 grono.net 5 183 724,14 06:53:43 751 773
18 plemiona.pl 4 531 972,52 05:15:14 862 607
19 MSN 4 296 042,96 01:27:09 2 957 920
20 bearshare.com 3 854 667,68 03:16:03 1 179 701

Ranking komunikatorów według zasięgu miesięcznego
Liderem wśród komunikatorów jest niezmiennie Gadu-Gadu, z którego w lutym br. korzystało 5,88 mln użytkowników, czyli prawie tyle samo co w styczniu. Dalej plasują się: Skype i Tlen.pl.

lp. nazwa zasięg użytkownicy (real users) średni czas uruchomienia na użytkownika [godz:min:s]
1 Gadu-Gadu 36,51% 5 880 391 64:13:20
2 Skype 26,39% 4 250 118 64:52:25
3 Tlen.pl 3,94% 634 339 74:32:43
4 Windows Live Messenger 2,22% 357 661 56:32:07
5 AQQ 0,43% 68 649 59:01:48
6 Spik 0,17% 27 536 46:30:27
7 GoogleTalk 0,12% 19 303 97:25:02
8 Flircik 0,12% 19 134 56:37:12
9 Xfire 0,11% 17 146 59:21:51
10 Konnekt 0,10% 16 326 69:22:39



Liczebność próby: N=18 083. Grupa objęta badaniem 7+. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej i ważonej przez PBC.

* W zestawieniu najpopularniejszych komunikatorów nie uwzględniono: - komunikatora Windows Messenger, który instaluje się automatycznie wraz z systemem Windows i uruchamiając się automatycznie po starcie komputera w przeważającej części przypadków nie jest używany.

** Grupa Fotka.pl, Grupa Medousa.pl i Pino.pl składają się zarówno z części audytowanych, jaki i nieobjętych audytem site-centric.
*** W niniejszym zestawieniu podano wyniki jedynie dla tych części witryny, które biorą udział w audycie site-centric.

Dołącz do dyskusji: PBI Gemius: Interia.pl zmniejsza zasięg, zyskuje o2.pl

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl