PBI Gemius: Interia.pl zmniejsza zasięg, zyskuje o2.pl
Grupa o2.pl wyprzedziła w lutym portal Interia.pl, który spadł z miejsca szóstego na siódme -wynika z badania Megapanel PBI/Gemius. - Te wyniki nie są dla mnie zaskoczeniem - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl, prezes Interia.pl Tomasz Jażdżyński.
Niekwestionowanym liderem rankingu witryn internetowych według zasięgu pozostaje serwis Google, a spośród portali horyzontalnych- Onet.pl. Trzecie miejsce zajmuje Nasza-klasa.pl, czwartą pozycję - Wirtualna Polska, a piątą - Allegro.pl - wynika z lutowych danych pochodzących z badania Megapanel PBI/Gemius, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Na szóstym miejscu znalazł się portal o2.pl, który w lutym br. wyprzedził o 0,5 pkt. proc. portal Interia.pl. Aktualny zasięg o2.pl to 48,55 proc., a Interia.pl - 48,03 proc.
Zdaniem prezesa Interia.pl jest to efekt działań portalu sprzed kilku lat. - Interia.pl nie miała nigdy szczęścia do strategii - tłumaczy Tomasz Jażdżyński. - Myślę jednak, że za jakiś czas uda nam się ponownie wyprzedzić o2.pl, niestety efekty naszej obecnej pracy będą widoczne dopiero za około 1,5 roku - przyznaje.
Jażdżyński zaznacza, że silnym konkurentem Interia.pl jest także Gazeta.pl, która prężnie się rozwija, a ma wynik jedynie o 0,5 pkt. proc. gorszy od Interia.pl.
- Ten ruch w rankingu zapowiadaliśmy od lat. Interia wymykała się nam bądź akwizycjami, bądź przyłączaniem witryn należących do koncernu prasowego Bauer - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Jacek Świderski, członek zarządu o2.pl. Natomiast Michał Brański dodaje, że aby utrzymać pozycję i systematycznie zwiększyć zasięg o2.pl pracuje obecnie nad kolejnymi 15 projektami, jednak zaznacza, że nie wszystkie pojawią się na rynku w tym roku.
- Nadal realizujemy długofalową strategię, która polega w dużym uproszczeniu na zasiedlaniu kolejnych segmentów rynku, domykając portfel naszych serwisów do pełnych 360 stopni tego, czego szukają ludzie - podkreśla Brański.
Zamiana miejscami o2.pl i Interia.pl to jedyne przetasowanie w pierwszej dziesiątce rankingu. O wiele więcej było ich w drugiej części zestawienia. Były dwa awanse: z miejsca 20. na 16. przeniósł się portal Money.pl, a z miejsca 18. na 17. - Grupa IDG. Znacznie więcej było spadków: Grupa Fotka.pl spadła z 13. na 14., Pf.pl z 14. na 15., dobreprogramy.pl - z 16. na 18., a MSN - z 17. na 20. Z zestawienia wypadły ceneo.pl i pkt.pl, a pojawiły się w nim: mozilla.com na 13. i gry.pl na 19.
Dla Wirtualnemedia.pl
Maciej Janiak
p.o. dyr. Departamentu Internet CR Media Consulting
Moim zdaniem zamiana pozycjami w rankingu na korzyść Grupy o2.pl
jest spowodowany powszechną tendencją związaną z tabloidyzacją
mediów. Internet niczym nie różni się w tym zakresie, by nie
powiedzieć, że jest jeszcze bardziej podatny na te trendy. Grupa
o2.pl jest bezwzględnie pierwszorzędnym tego przykładem. Pierwsi w
kraju ten trend w internecie najpełniej wykorzystali. Ponadto w
sposób wyjątkowo dobry i efektywny zbudowali serwisy, które na
trwałe wpisały się w krajobraz polskiego internetu i stanowią Top
of Mind dla użytkowników poszukujących nieskomplikowanego kontentu:
Pudelek.pl, Wrzuta.pl, Smog.pl, Lansik.pl, etc.
Warto zauważyć, że inni zaczęli kopiować od o2.pl. Na tym tle nie
należy zapominać o kwestii fundamentalnej: popularność portali
horyzontalnych jako trend. Warto zwrócić uwagę, że to o2.pl
pierwsze rozpoczęło w sposób naprawdę profesjonalny budować portal
horyzontalny obudowany serwisami działającymi pod markami własnymi.
Mają ich obecnie najwięcej i najefektywniej to wykorzystują,
odwołując się obecnie już nie tylko do odbiorcy masowego, ale
również bardziej wymagającego, stać ich na to, gdyż dobrze odrobili
lekcje dla klientów masowych.
Idąc dalej warto też pamiętać, że grupa o2.pl jest bardzo
konsekwentna w realizacji swoich pomysłów oraz nie boi się ryzyka.
Objawia się to tym, że nie boją się próbować nowych rzeczy, ale
również nie boją się w przypadku niepowodzenia projekty zamykać, a
siły i środki przerzucać na kolejne np. LemonTV.
Reasumując Grupa o2.pl sukcesywnie, ale pomału, będzie powiększać
przewagę nad Interia.pl. W przypadku Interia.pl nie mamy tak
wyraźnych ruchów, które pokazują wzbogacanie oferty dla odbiorcy.
Jest to portal vertykalny i jako taki, moim zdaniem, nie rozwija na
tyle oferty, by jakoś szczególnie wyróżnić się na tle WP.pl czy
Onet.pl również portali vertykalnych.
lp. | nazwa | zasięg | użytkownicy (real users) |
1 | 85,58% | 13 784 423 | |
2 | Onet.pl | 61,18% | 9 854 251 |
3 | nasza-klasa.pl | 57,31% | 9 230 430 |
4 | Wirtualna Polska | 54,19% | 8 728 910 |
5 | Allegro.pl | 49,63% | 7 993 073 |
6 | o2.pl | 48,55% | 7 819 919 |
7 | INTERIA.PL | 48,03% | 7 735 751 |
8 | Gazeta.pl | 47,36% | 7 627 919 |
9 | youtube.com | 44,54% | 7 173 529 |
10 | wikipedia.org | 39,81% | 6 411 731 |
11 | Microsoft | 31,53% | 5 079 141 |
12 | Grupa GG Network | 28,43% | 4 579 447 |
13 | mozilla.com | 26,08% | 4 201 454 |
14 | Grupa Fotka.pl | 22,13% | 3 564 322 |
15 | pf.pl | 19,00% | 3 061 083 |
16 | Money.pl | 18,95% | 3 052 709 |
17 | Grupa IDG | 18,77% | 3 023 362 |
18 | dobreprogramy.pl | 18,73% | 3 017 465 |
19 | gry.pl | 18,67% | 3 007 079 |
20 | MSN | 18,36% | 2 957 920 |
Ranking witryn według miesięcznej liczby odsłon
W rankingu witryn pod względem liczby odsłon nie nastąpiła żadna
zmiana pozycji. Liderem w lutym br. była Nasza-klasa.pl z 11,9 mld
odsłon. Drugie miejsce zajął portal Allegro.pl (4,7 mld), a trzecie
- Google.pl (4,2 mld).
lp. | nazwa | liczba odsłon | użytkownicy (real users) |
1 | nasza-klasa.pl | 11 952 798 792 | 9 230 430 |
2 | Allegro.pl | 4 672 346 703 | 7 993 073 |
3 | 4 217 146 764 | 13 784 423 | |
4 | Onet.pl | 3 908 375 857 | 9 854 251 |
5 | Wirtualna Polska | 2 459 168 300 | 8 728 910 |
6 | Grupa Fotka.pl | 1 411 100 194 | 3 564 322 |
7 | INTERIA.PL | 1 240 078 858 | 7 735 751 |
8 | o2.pl | 1 226 955 396 | 7 819 919 |
9 | youtube.com | 1 134 146 347 | 7 173 529 |
10 | travian.pl | 1 010 379 388 | 2 381 325 |
Ranking witryn według miesięcznego czasu
lp. | nazwa | czas [godz] | średni czas na użytkownika [godz:min:s] | użytkownicy (real users) |
1 | nasza-klasa.pl | 149 845 145,40 | 16:14:02 | 9 230 430 |
2 | 96 433 738,80 | 06:59:45 | 13 784 423 | |
3 | Onet.pl | 67 001 882,15 | 06:47:57 | 9 854 251 |
4 | Wirtualna Polska | 46 844 819,21 | 05:22:00 | 8 728 910 |
5 | Allegro.pl | 46 747 112,32 | 05:50:54 | 7 993 073 |
6 | o2.pl | 32 764 292,16 | 04:11:23 | 7 819 919 |
7 | youtube.com | 31 289 440,31 | 04:21:42 | 7 173 529 |
8 | INTERIA.PL | 28 758 439,33 | 03:43:03 | 7 735 751 |
9 | Gazeta.pl | 14 183 248,43 | 01:51:34 | 7 627 919 |
10 | Grupa Fotka.pl | 12 744 841,88 | 03:34:32 | 3 564 322 |
11 | gry.pl | 9 361 763,63 | 03:06:48 | 3 007 079 |
12 | wyspagier.pl | 6 561 248,55 | 03:46:30 | 1 738 036 |
13 | Grupa GG Network | 6 272 259,58 | 01:22:11 | 4 579 447 |
14 | travian.pl | 5 939 403,39 | 02:29:39 | 2 381 325 |
15 | wikipedia.org | 5 775 639,04 | 00:54:03 | 6 411 731 |
16 | otoMoto | 5 531 974,67 | 01:58:32 | 2 800 267 |
17 | grono.net | 5 183 724,14 | 06:53:43 | 751 773 |
18 | plemiona.pl | 4 531 972,52 | 05:15:14 | 862 607 |
19 | MSN | 4 296 042,96 | 01:27:09 | 2 957 920 |
20 | bearshare.com | 3 854 667,68 | 03:16:03 | 1 179 701 |
Ranking komunikatorów według zasięgu
miesięcznego
Liderem wśród komunikatorów jest niezmiennie Gadu-Gadu, z którego w
lutym br. korzystało 5,88 mln użytkowników, czyli prawie tyle samo
co w styczniu. Dalej plasują się: Skype i Tlen.pl.
lp. | nazwa | zasięg | użytkownicy (real users) | średni czas uruchomienia na użytkownika [godz:min:s] |
1 | Gadu-Gadu | 36,51% | 5 880 391 | 64:13:20 |
2 | Skype | 26,39% | 4 250 118 | 64:52:25 |
3 | Tlen.pl | 3,94% | 634 339 | 74:32:43 |
4 | Windows Live Messenger | 2,22% | 357 661 | 56:32:07 |
5 | AQQ | 0,43% | 68 649 | 59:01:48 |
6 | Spik | 0,17% | 27 536 | 46:30:27 |
7 | GoogleTalk | 0,12% | 19 303 | 97:25:02 |
8 | Flircik | 0,12% | 19 134 | 56:37:12 |
9 | Xfire | 0,11% | 17 146 | 59:21:51 |
10 | Konnekt | 0,10% | 16 326 | 69:22:39 |
Liczebność próby: N=18 083. Grupa objęta badaniem 7+. Do badania wykorzystano dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej i ważonej przez PBC.
* W zestawieniu najpopularniejszych komunikatorów nie uwzględniono: - komunikatora Windows Messenger, który instaluje się automatycznie wraz z systemem Windows i uruchamiając się automatycznie po starcie komputera w przeważającej części przypadków nie jest używany.
** Grupa Fotka.pl, Grupa Medousa.pl i Pino.pl składają się
zarówno z części audytowanych, jaki i nieobjętych audytem
site-centric.
*** W niniejszym zestawieniu podano wyniki jedynie dla tych części
witryny, które biorą udział w audycie site-centric.
Dołącz do dyskusji: PBI Gemius: Interia.pl zmniejsza zasięg, zyskuje o2.pl