T-Mobile wyprzedził w wydatkach reklamowych Play i Orange, mocno w dół Virgin Mobile
Wydatki reklamowe sieci komórkowych spadły w trzech kwartałach br. o 4 proc. w skali roku. Operatorzy zwiększyli wydatki w radiu, dziennikach, na outdoorze i w kinach, a zmniejszyli w telewizji i magazynach. Najwięcej w promocję zainwestował T-Mobile Polska, mocno spadły wydatki Virgin Mobile.
W okresie od stycznia do września br. tradycyjne media zarobiły na reklamach sieci komórkowych 1,02 mld zł. W skali roku oznacza to spadek wydatków telekomów o 3,9 proc. - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych, bez rabatów).
Ponad połowa wydatków całej branży - 638 mln zł - trafiła do telewizji. Było to jednak 9,8 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku. W omawianym okresie operatorzy komórkowi zmniejszyli też wydatki na reklamę w magazynach - o 42,4 proc., do 13,5 mln zł. O 11,8 proc. mniej rok do roku spadły również wydatki na reklamę indoorową - wyniosły 1,35 mln zł.
Część tych budżetów trafiła do radia, dzienników, na reklamę zewnętrzną i do kin. Operatorzy komórkowi w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku w stacjach radiowych wydali 174,6 mln zł (12,7 proc. więcej niż rok wcześniej). W reklamę w dziennikach zainwestowali niemal 8 mln zł (wzrost o 37,4 proc.).
Branża reklamy zewnętrznej zarobiła na ich reklamach w tym czasie 108,9 mln zł, czyli 7,8 proc. więcej niż rok temu. Kina natomiast – 72,7 mln zł, czyli 13,1 proc. więcej w porównaniu z rokiem ub.
Cennikowe wydatki reklamowe sieci komórkowych na poszczególne media (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-IX 2015 |
I-IX 2016 |
zmiana proc. |
Telewizja |
706 928 508 zł |
637 986 611 zł |
-9,8 |
Radio |
154 971 884 zł |
174 592 330 zł |
12,7 |
Gazety |
5 815 068 zł |
7 988 561 zł |
37,4 |
Magazyny |
23 426 835 zł |
13 488 072 zł |
-42,4 |
Outdoor |
101 104 827 zł |
108 948 865 zł |
7,8 |
Kina |
64 306 341 zł |
72 728 731 zł |
13,1 |
Indoor |
1 531 100 zł |
1 351 000 zł |
-11,8 |
Razem |
1 058 084 563 zł |
1 017 084 170 zł |
-3,9 |
Największym reklamodawcą wśród sieci komórkowych w omawianym okresie była firma T-Mobile Polska z wydatkami w wysokości 269,9 mln zł. Była to również jedynym spośród pięciu największych marketerów tej kategorii, który w skali roku zwiększyła nakłady na reklamę - o 34,2 proc.
Spółka na koniec września br. miała 11,22 mln klientów, o 414 tys. mniej niż kwartał wcześniej. W jej reklamach występują obecnie Cleo oraz Agnieszka Woźniak-Starak i Piotr Kędzierski.
Drugie miejsce zajął w tym roku operator sieci komórkowej Play - spółka P4. Z wydatkami w wysokości 257,8 mln zł sieć ta awansowała z miejsca trzeciego, mimo że w tym roku wydała 10,9 proc. mniej niż rok temu. Play jest obecnie największą polską marką telekomunikacyjną na Facebooku. W obecnej, świątecznej kampanii tej sieci występują Roma Gąsiorowska i Michał Żurawski.
Trzecia lokata przypadła sieci Orange Polska (ubiegłorocznemu liderowi), która na reklamę w omawianym okresie wydała 252,7 mln zł (19,8 proc. mniej niż rok wcześniej). Ten operator w bożonarodzeniowej kampanii promuje m.in. usługi Orange TV i Orange Światłowód.
O 0,3 proc. mniej wydał w tym roku Polkomtel, który na reklamy marki Plus wydał 215,7 mln zł. Z kolei wydatki Virgin Mobile Polska były w tym roku niższe o 41,8 proc. i wyniosły 20,9 mln zł.
Najwięksi reklamodawcy wśród sieci komórkowych |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-IX 2015 |
I-IX 2016 |
zmiana proc. |
T-MOBILE POLSKA |
201 148 220 zł |
269 939 321 zł |
34,2 |
P4 |
289 471 738 zł |
257 805 898 zł |
-10,9 |
ORANGE POLSKA |
315 247 833 zł |
252 734 666 zł |
-19.8 |
POLKOMTEL |
216 358 394 zł |
215 663 898 zł |
-0,3 |
VIRGIN MOBILE POLSKA |
35 858 378 zł |
20 867 547 zł |
-41,8 |
Razem |
1 058 084 563 zł |
1 017 084 170 zł |
-3,9 |
Dołącz do dyskusji: T-Mobile wyprzedził w wydatkach reklamowych Play i Orange, mocno w dół Virgin Mobile
Pierwszy raz słyszę o istnieniu takiego operatora VAGINIA MOBILE ha ha ha