Rok 2019 podsumowuje Patrycja Kotecka, dyrektor marketingu Link4
Kontynuujemy cykl publikacji podsumowań szefów marketingu i komunikacji firm. O najważniejszych wydarzeniach, sukcesach, trendach mijającego roku i prognozach na rok 2020 opowiada Patrycja Kotecka, Dyrektor Marketingu LINK4.
PODSUMOWANIE
Rok dwóch nowych platform: Spotify i Netfliksa oraz innych platform dostarczających produkty muzyczno-filmowe na życzenie. Coraz silniejszy wpływ social media na przekazywanie spersonalizowanej informacji. W event marketingu dalszy ciąg procesu łączenia się świata realnego z digital. Rosnący potencjał SEO. Wzmagająca się konkurencja na rynku, coraz większe możliwości urządzeń mobile, przyspieszający transfer danych, coraz większe wymogi (i szanse) omnichannelingu.
WYDARZENIE ROKU
Inside Trends w Warszawie- bardzo wartościowa impreza dla branży nowych technologii, odpowiadające na pytania co już się zadziało i co może się zadziać w przyszłości w obszarach m.in. FinTech i Business 4.0.
SUKCES ROKU
Objęcie funkcji prezesa telewizji Polsat przez Stanisława Janowskiego.
PORAŻKA ROKU
Zdecydowanie Big Brother, oglądalność poniżej oczekiwań rynkowych, zapewne za sprawą braku dobrego pomysłu reżysersko-realizacyjnego. Globalnie – dramatyczna porażka Alexy, AI Amazona, która doradziła 29-letniej Danni Morritt z Wielkiej Brytanii popełnienie samobójstwa. Angielka pytała o pracę serca, sztuczna inteligencja pozwoliła sobie na „myślenie” i zaproponowała samobójczy cios nożem w serce, co ograniczy przeludnienie planety i będzie „większym dobrem”. Amazon twierdzi, że już naprawił błąd, ale jego skutki będzie odczuwał pewnie jeszcze długo.
CZŁOWIEK ROKU
Jacek Kurski, za radykalne podniesienie oglądalności TVP, dużo udanych projektów telewizyjnych, w tym eventy sportowe, rozrywkę i niekonwencjonalne produkcje jak „Sanatorium miłości”, druga z rzędu wygrana Polski w Eurowizji Junior, oraz seriale historyczne o wysokim poziomie merytorycznym i edukacyjnym.
SERWIS/KAMPANIA/PROJEKT ROKU
TVN „Starsza Pani może fiknąć” - za motyw miłości rodzicielskiej oraz produkcja online Fundacji Braci Colins „Pokoloruj marzenia” - za chęć niesienia pomocy najbardziej potrzebującym.
TREND ROKU
Mobile First, a przy tym coraz donioślejsza rola Experience Marketingu; Consumer First, odpowiedzialność społeczna marki - m.in. Fairtraide.
PROGNOZY NA 2020
Postępująca coraz szybciej zmiana modelu konsumpcji mediów. Więcej budżetów lokowanych w kampaniach digitalowych, większa konkurencja w kampaniach Google’a, utrzymanie trendu Mobile First, większa personalizacja kampanii marketingowych w internecie w oparciu o modele behawioralne i oczywiście Big Data.
Wzrost nakładów na projekty marketingowe dedykowane dla pojawiających już się także w Polsce aplikacji i akcesoriów opartych na AR i VR, rosnących w siłę wobec rozpoczynających się wdrożeń 5G oraz coraz szybszego internetu w określonych obszarach przestrzeni publicznej.